hirdetés
hirdetés

A grillkolbász a kerti partik slágere

Minden grillszezon előtt felmerül a gyártói dilemma, hogy kell-e változtatni-e az előző évben jól bevált termékpalettán, csomagoláson, receptúrán? A kerti sütögetés iránti igény egyre nagyobb, a választék egyre gazdagabb: a fogyasztók figyelmének felkeltése pedig egyre fontosabb az üzletek számára. Még akkor is, ha szezontermékről van szó, amely értékesítési eredményébe olyan kiszámíthatatlan tényező is beleszól, mint az időjárás. Utánanéztünk, hogyan alakultak a trendek, mit szerettünk meg(v)enni a tavaly kisütött kínálatból a legjobban.

hirdetés

Az elmúlt évek során mindannyian láthattuk és érezhettük a grillkultúra töretlen fejlődését Magyarországon. A gasztronómiai műsorok, szakácsversenyek, grillversenyek minden elképzelhető a sűtőrácsra kerül: ilyenkor készítenek szárnyast, marhát, sertést, halat de még desszertet is grillmódra – de mi
viszi a pálmát igazán a fogyasztók körében?


Szárnyalásba kezdenek a szárnyak

Mint azt Dr. Csorbai Attila, a Baromfi Termék Tanács elnök-igazgatója elmondta, egyre népszerűbbek a grillezők körében a kacsa- és pulykahúsok, illetve egyre kedveltebbé válnak a csirkeszárnyak is. Mégis, a barom fitermékek közül a grillezéshez elsősorban a baromfi mellét és combját használhatják fel a vásárlók. Grillezéshez jellemzően sütésre előkészített termékeket választanak szívesen a fogyasztók, amelyeknek szinte mindegyike (a boltokban kapható előre ízesített baromfi grilltermékek 95 százaléka) hazai előállítású termék.

A grillezéshez használható termékek legnagyobb részét a grillhúsok (köztük a halak is) adják, de egyre jelentősebb a zöldségek és a grillsajtok hányada. fotó:123rf-com
A grillezéshez használható termékek legnagyobb részét a grillhúsok (köztük a halak is) adják, de egyre jelentősebb a zöldségek és a grillsajtok hányada. fotó:123rf-com

„A magyar termékek kiváló minőségűek, megfelelően ellenőrzöttek, a fogyasztó a magyar termék vásárlásakor a magyar élelmiszergazdaságot, termelői szektort segíti” – hangsúlyozta az elnök-igazgató. – A grillezéshez használt húsok fogyasztására pozitívan hatott az áfacsökkentés, ám továbbra is úgy gondolom, hogy a baromfihús belföldi forgalmának 2-3 százalékát kitevő grilltermékek esetében az arány az áfacsökkentéssel és a jogszabályi környezet átalakításával akár duplájára is növelhető lenne.

Dr. Csorbai Attila tapasztalata szerint az áruházláncok kifejezetten nyitottak az előkészített, kényelmi termékek választékának bővítésére, így a továbbiakban is a piac bővülése lehet számítani.


Kétszámjegyű értékbeli növekedés

A grilltermékek piaca május és augusztus között szárnyal; mind a grillkolbász, mind pedig a grillsajtok forgalma kétszámjegyű értékbeli növekedést tudhatott magáénak 2017. február és 2018 januárja között az előző év azonos időszakával összevetve a Nielsen kilencven élelmiszerkategóriát monitorozó kiskereskedelmi indexe szerint.  Ez súlyban 2000 tonna elgrillezett kolbászt és sajtot jelent.


A kolbász vezeti a slágerlistát

A melegebb napok beköszöntével indul a grillszezon is, amely a késő tavaszi hónapokban kap erőre és egész nyáron át kitart. Hogy egyre népszerűbb a műfaj, a kiskereskedelmi adatokból egyértelműen kiviláglik. A grilltermékek között a kolbász vezeti a slágerlistát: értékben 10, mennyiségben pedig 8 százalékkal többet adtak el a boltokban 2017. február és 2018. január között az előző hasonló időszakkal összevetve. A keresletbővülés eredményeképp a piac forgalma alulról súrolja a hárommilliárd forintot, mennyiségben 1600 tonnát tesz ki. Az értékesítések több mint kilenctizede a 400 négyzetméteresnél nagyobb üzletekben realizálódik.


Lendületben a grillsajt

Mind a lágy, mind a kemény sajtok könnyen grillezhetők, így bár kisebb piaci szegmens, rendkívül dinamikusan növekvő trendet mutat: a sajtszegmens 40 százalékkal túlszárnyalva a tavalyi eredményét, egymilliárd forint fölötti forgalmat bonyolított. Az egyharmadával (35%) megnövekedett menynyiség mintegy 400 tonnát tett ki a vizsgált időszakban. Az eladások zöme (91%) szintén hipermarketekben, szupermarketekben és diszkontokban történik.


Szerényen növekszenek a grillfűszerek

A grillezéshez használt élelmiszerek közül a grillfűszerkeverék forgalma növekedett a legszerényebben: 5 százalékos értékbeli növekedéssel több mint félmilliárd forintos éves forgalmat bonyolított. Mennyiséget tekintve csupán 1 százalékkal bővült a szegmens, de még így is 96 tonna grillfűszerrel adunk a kerti partik hangulatához.


Grillfűszerben jobban a kicsik

„A nyári kerti partik népszerűségének egyik szembeszökő leképződése a grilltermékek iránti fokozott kereslet” – mondta Czikora Csilla, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője.

„Érdekesség, hogy míg a grillkolbász és –sajt esetében a nagyobb alapterületű boltokat választják a magyar fogyasztók, addig a grillfűszereknél valamelyest jobban labdába rúgnak a »kicsik«, hiszen az éves összforgalom több mint egynegyedét ők viszik el.”

Papp Tímea
a szerző cikkei

(forrás: Élelmiszer magazin 2018/5.)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél