hirdetés
hirdetés

Az internet mentes oldala

A SentiOne a PPH Media FMCG Top konferenciájára felkutatta az internet mentes oldalának receptjét: trendek, influencerek és az FMCG szektor legnagyobbjai - egy könnyed technológiai fogás a social listeningen keresztül.

hirdetés

Nyár van. A #mutimiteszel hype sose volt ennyire népszerű. Az internet pezseg, a menükör bővül, a kilók olvadnak, az adatok beértek.

#akkorismegmutatommiteszemhanemerdekel

 Közel 365 000 alkalommal posztoltuk magyar nyelvi környezetben a #mutimiteszel hashtaget az elmúlt 3 évben (2017. április - 2018- április). Ez akárhonnan nézzük - Facebook, Instagram, Twitter szemszögből -, sok. Ráadásul a hónapok során egyre nagyobb lelkesedéssel osztjuk meg a világgal azt a csodát, amibe épp bele akarunk kóstolni.

A #mutimiteszel és, ami mögötte van

A social listening szövegalapú webanalatikai technológiája azt is kiderítette, hogy milyen kontextusban használta az internet jellemzően ezt a kifejezést. A hashtag körül izzó, leggyakrabban használt kulcsszavak felhőjéből tökéletesen kirajzolódik, hogy a 'mutimiteszel' jeligére többségében egészséges, gluténmentes, cukormentes ételeket mutogatunk. És az is, hogy a témában előszeretettel használunk virális angol Instagram-hívószavakat - magyar mellett vagy akár helyett.

Az internet mentes oldala

A kulcsszófelhőből kiindulva nagyon is jó helyen járunk az interneten, ha a gluténmentes, laktózmentes, mindenmentes étkezést körbeölelő hype-ot és trendeket szeretnénk megismerni.

A kutatás során a gluténmentes*, glutenfree, laktózmentes*, lactosefree, mindenmentes* kulcskifejezéseket használta a SentiOne, mint szűrési feltétel: azaz azt “kérték” a rendszertől, hogy húzza be a netről az összes olyan publikus tartalmat az elmúlt 3 évből, ahol legalább az egyik szó ezek közül előfordult. Legyen az tweet, komment, poszt, fórum- és blogbejegyezés, Instagram képleírás vagy épp egy hagyományos online cikk. A kutatás nyelve jelen esetben a magyar volt.

(*az asteriskkel azt a parancsot kapja a szoftver, hogy a megadott kifejezések összes ragozott formáját is behúzza. Ez magyar nyelvű kutatásnál a legtöbb esetben nyilván nagyon fontos. Itt is az volt.)

A 12 hónapos időintervallum tartalmainak kördiagramon vizualizált adathalmaza validálja, hogy az internet egyértelműen a gluténmentes témában utazik. Éppen ezért az ügynökség is erre fókuszált a kutatás második felében.

Ami önmagában érdekes - és jellemző trendként körvonalazható a legtöbb FMCG márka esetében-, hogy a nyereményjátékok óriási szeletet hasítanak ki az internetes párbeszédből. A 'gluténmentes' kulcskifejezésre felépített kutatás során a szoftver közel 228 000 egyedi említést rögzített, míg a 'nyereményjáték' kontextusú tartalmak kizárásával ez a szám kevesebb mint az eredeti mennyiség ötödére csökkent!

És még így is, szinte minden kapcsolódó tartalom az Instagramon és a Facebookon landol. Ez azt is jelenti, hogy a 'gluténmentes' téma vizuálisan nagyon erős és képi anyaggal rendszeresen megtámogatott.

Fórumbeszélgetések glutén nélkül

Kíváncsiak voltunk arra is, hogy az online világ közönsége hol beszélget legtöbbet a témáról - a közösségi médián kívül.

A fórumok, blogok tekintetében a gyakorikerdesek.hu vezet. A SentiOne szerint ez nem meglepő. A gyakorikerdesek.hu a legtöbb, már általuk elemzett márkával (McDonald's, Durex), témával vagy akár celebbel, influencerrel kapcsolatban (pl. Kasza Tibi) szerepel a TOP5 domain cím között.

Természetesen a tartalmak/kérdések minősége itt viszonylag széles skálán mozog. Kezdve a gluténmentes kokaintól…

...egészen a SRSLY??? kategóriáig.

Ugyanakkor elvitathatatlan, hogy mindennek ellenére a kérdések validak - legalábbis a kérdező és sok válaszadó szempontjából is. Lehet róla véleményünk, de érintett márkaként nem engedhetjük meg magunknak, hogy ignoráljuk őket. Miért? Itt többet is ír erről a SentiOne.

Alapvetően 3 nagy kategóriába sorolhatók az ezeken a platformokon megjelenő tartalmak:

1. betegségek (pl. ADHD, cöliákia, PCOS, terhesség): mennyiben segít/árt a gluténmentes étkezés? A csaladinet.hu-n például dedikált szakértők adnak rendszeresen tanácsot ebben a témában. Név szerint: Imre Etelka élelmiszermérnök, Kovács Judit dietetikus, Dr. Balázs Csaba endokrinológus

2. diéta - hogyan fogyókúrázzunk sikeresen?

3. alkohol - melyik alkoholos italban nincs glutén? :)

Gluténmentes reggelek

A kapcsolódó tartalmak időbeli megoszlását tekintve (szintén a 12 hónapos időszakot alapul véve), a legnagyobb buzz reggel 10 és 11 magasságában realizálódik: a reggeli kapcsán beszélgetünk leggyakrabban erről a témáról. Vagyis a nap legfontosabb étkezése - legalábbis a 'glutén nélküli' kontextusban - egyértelműen a reggeli. Érintett márkák esetében és termékbevezetés kapcsán ez például egy fontos insight lehet, állítja a SentiOne.

Az internet gluténmentes térképe

Az egészségtudatos étkezés ráadásul Budapest térképén is nyomot hagy. Az alábbi ábrán azok a 'glutenmentes', 'glutenfree' kifejezéseket tartalmazó említések láthatók, ahol adott felhasználó nyilvánosan be is csekkolt valahova, amikor posztolt. A belváros tarol - rengeteg olyan hely van, ami kifejezetten a 'gluténmentes' étkezés lehetőségét kínálja a vendégeknek - legyen szó épp sütikről (pl. a40desszert) vagy lepényekről (Lepény World).

Bár nem a szó szoros értelmében vett influencerekről van itt szó, ugyanakkor a 'geotagging' térkép aranybánya lehet a gluténmentes termékekeket forgalmazó márkáknak: hiszen végtelenül egyszerűen 'feltérképezhetővé' válnak a jövő akár legjobb partnerkapcsolatai. 

A szó szoros értelmében vett influencerek

A SentiOne szoftvere egy saját fejlesztésű algoritmus alapján képes rangsorolni azokat az egyéni online felhasználókat is, akik adott témával kapcsolatban a legnagyobb elérést generálják. Mindehhez figyelembe veszi az általuk közzétett tartalmak mennyiségét, az ezekre érkezett kommentek, lájkok, megosztások számát, valamint a csatorna követőbázisának nagyságát is - amennyiben közösségi média oldalról van szó.

A 'gluténmentes' témában övék az online világ dobogója:

Bár jól lehet, Kasza Tibi a többi csatornához képest jóval kevesebb kapcsolódó posztot tett közzé, dehát na...Kasza Tibiről van szó. Adatalapon is azt mondhatjuk (Influencer Filter), hogy ha ő megoszt valamit, annak ereje van. De miben is utazik, ha gluténmentes ételekről van szó?

Receptekben és szponzorált tartalmakban (McDonald’s, Whirpool, Szafireform (Itt a kapocs a lista első helyezettjével: elég jó a networking.), Schär). Néhány példa:

Ez utóbbi egy kisebb #fail, tekintve, hogy a háttérben a Burger King logója látszik...de hát több mint 1 000 000 Facebookos követővel a háta mögött, Kasza Tibinek nagyobbat kell hibáznia ahhoz, hogy kellemetlen legyen.

De!

Mindez márkaszempontból már megint egy teljesen más történet, írja az ügynökség.

Pontosan az ilyen posztok miatt fontos, hogy márkaként azonnal értesüljünk az ilyen - gyakran véletlen - tartalmakról. Főleg Burger Kingként - jelen esetben... A SentiOne pont ezért hozta létre a szoftverbee intágrált REACT szolgáltatást is, ami a beállított kulcsszavaknak megfelelően azonnal jelez, ha új kapcsolódó tartalom jelenik meg.

Ha tehát a Burger Kingnek lett volna 'gluténmentes' témakörben felállított projektje a social listening platformon, akkor azonnal látják, hogy Kasza Tibi háza táján valami történik... és rögtön reagálhattak is volna a posztra valami ütős kommenttel - egyenesen erről a felületről.

Mint szakértő, a fent listázott influencereken túl az ügyönkség három olyan csatornát azonosított még a TOP10-ben, ahol a gluténmentes étkezés és egészséges életmód alapvető pillérét adja a kommunikációnak: glutenerzekeny.hu, dietaabc.hu és Dr. Tihanyi László.

FMCG gigászok x gluténmentes influencerek

Az elemzés során a cég márkakontextusban is megvizsgálta a 'gluténmentes' hívószóra épülő legnépszerűbb online szereplőket - influencereket. Ki hova kötődik? Hol az átjárás?

Márkák: SPAR, TESCO, AUCHAN, LIDL, ALDI

Színkód: piros - YouTube, kék: Facebook, rózsaszín: Instagram, sárga: weboldal

Mindez persze nem azt jelenti, hogy az "átlag-online-embernek' ne lennének meg a saját kedvencei: amelyet meg is oszt a nagyvilággal. Proaktívan. Kérdezés nélkül. Mert a webes világot bizony a megosztás vágya hajtja. Épp ezért olyan fontos a social listening technológia alkalmazása, amelyen keresztül rábukkanhatunk azokra a gyöngyszemekre, amelyek hosszú távon bizony (új) trendet formálhatnak, termékfejlesztést inspirálhatnak vagy épp piaci rést jelölhetnek. 

Álljon itt tehát végszóként - végképként - néhány ínycsiklandozó példa, márkákra bontva.

Lidl

Aldi

Tesco


Auchan - avagy, amikor a felhasználó tájkoztatja az influencert


 

 

Vida Eszter
a szerző cikkei

(forrás: Élelmiszer Online)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Cikk[222487] galéria
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél