hirdetés
hirdetés

Borversenyek nyomában

Az új év nemcsak a metszési munkákat és az éves kereskedelmi tárgyalásokat hozza el a borászatok számára, hanem megkezdődött a nemzetközi borversenyévad is. A minták januárban–februárban elindulnak a világ minden tája felé annak reményében, hogy sikerül a „nagy kiugrás”, a szigorú ítészek felfigyelnek egy-egy tételre. Hogy egy-egy arany- vagy ezüstéremnek milyen hatása van a kereskedelemre, eseményenként és országonként változó, ahogy a borversenyek is nagyon különbözőek lehetnek.

hirdetés

Az üzletláncok borospolcai előtt a laikus borfogyasztó gyakran esik kétségbe, hogy mi alapján döntsön, melyik palackot tegye a kosarába.

Az alapinformációkon felül – származási ország, borvidék, fajta, termelő, márkanév ismertsége – az első benyomás, a palack formája, a címke színei, üzenete a legfontosabbak, de mindezeknél erősebb a hiteles ajánlás.

Nyilván a polcok mellett nem áll ott a borász, szakértő vagy egy hozzáértő ismerős, ezért felértékelődnek a borversenyeken elért eredményeket mutató matricák, az Év Bortermelője vagy Év Pincészete feliratok.

Fotó:123rf.com
Fotó:123rf.com


Utóbbi kettő egyértelmű üzenet, a borversenyes „plecsnik” azonban nagy vitákat generálnak, elsősorban borszakírók, bloggerek és más „megmondóemberek”, illetve a magukat hozzáértőnek tekintő sznobok körében. De gyakran a kereskedők és borászok sincsenek tisztában azzal, hogy az elismerések mögött pontosan mi is áll, melyiket érdemes komolyan venni.

Melyiket érdemes komolyan venni?

Érdekes látni, hogy mennyire más a megítélése Magyarországon belül és nemzetközi szinten egy-egy ilyen eseménynek. A bordeaux-i Challenge International du Vin például abszolút sztár a magyar bortermelők körében, miközben a világban inkább csak a középmezőnyben foglal helyet, mind a minták számát, mind szakmai elismertségét tekintve. Több mint száz magyar nevezés érkezik ide évről évre, miközben például a dinamikusan fejlődő német Mundus Vinire jó, ha ennek egyharmada összejön.

Persze nemcsak a minták száma határozza meg egy borverseny értékét, hanem a bírálók összetétele, a hozzá fűződő marketing, kereskedelmi kapcsolatok, társrendezvények is fontos szempontok. Például a kisebbik, de szakmai körökben elismertebb bordeaux-i verseny, a Les Citadelles du Monde a Vinexpóhoz, míg a Mundus Vini a Proweinhoz kapcsolódik, melyek a világ legnagyobb nemzetközi borkiállításainak számítanak. Az angol versenyek (International Wine Challenge, Decanter, IWSC) mögött az angolszász piac ereje áll, míg másokat valamilyen speciális stílus vagy szőlőfajta „világbajnokságaiként” kezelik (Rosé du Monde, Chardonnay du Monde stb.).

Fotó:123rf.com
Fotó:123rf.com


Van arra is példa, amikor a nagy mintaszám ellenére egy borverseny nem tud meghatározóvá válni. Ilyen a több mint 12 ezer mintát felsorakoztató AWC Vienna, amely inkább csak regionális szerepet tölt be. A minősítő szervezetek szerepe is jelentős. A legfontosabb ilyen szervezetek az OIV (Nemzetközi Szőlő- és Borszervezet) és az UIOE (Nemzetközi Borászszövetség), illetve a nagy borversenyek egy részét tömörítő Vinofed (Nagy Nemzetközi Borversenyek Szövetsége). Magyarországon egyedül a Vinagora rendelkezik a két szakmai szervezet minősítésével, illetve alapító tagja a Vinofednek is. A jelentősebb nemzetközi borversenyek nemcsak a borágazatnak kínálnak marketinglehetőséget, hanem a sportversenyekhez hasonlóan önmagukban is sikeres vállalkozások.

Gondoljunk csak bele!

A Concours Mondial de Bruxelles, amióta szervezői úgy döntöttek, hogy vándorversennyé válik és minden évben más-más országban, városban rendezik meg a bírálatot, hatalmasat fejlődött. A mintaszám 9000 fölé emelkedett, ami a 150 eurós mintánkénti nevezési díjat tekintve jelentős bevételi forrás. Ehhez hozzájönnek a fogadó ország és a szponzorok, partnerek támogatásai, illetve a palackra rakható matricák eladásából származó bevételek.

Persze a költségoldal sem elhanyagolható, főleg ha figyelembe vesszük, hogy 2018-ban Kínába költözik a rendezvény: a hatalmas mintaszámhoz kapcsolódó logisztika, munkabérek, a több mint 300 bíráló utaztatása, ellátása, egyéb szervezési díjak. Másrészt a szervezők kezében hatalmas adatbázis, kapcsolatrendszer összpontosul, melyet lehetőség szerint fel is használnak. Plusz amiről nemigen beszélnek: 18-27 ezer palack bor marad náluk a verseny után (általában négy palackot kérnek be a termelőktől mintánként, amiből mindössze egy-két palackot használnak fel kóstolásra). Persze ezek a borok már kereskedelmi forgalomba nem kerülhetnek, de alapjául szolgálhatnak további ország- és fajtakóstolóknak, rendezvényeknek.
 
Lassan, teret nyernek a bioborok, regionális szőlőfajták

Érdekes megfigyelni, ahogy a bírálók összetétele, bírálati szempontjai változnak az idő során. Tíz évvel ezelőtt még nagyon erős volt a francia hatás, általánossá vált az angol nyelvű kommunikáció. Egyre több az újságíró, kereskedő, kevesebb a borász és kutató a bírálók között, ami a piaci visszajelzések miatt egyrészt üdvözlendő, másik oldalon viszont a szakmaiság rovására mehet.



A stílusokat tekintve lassan, de biztosan teret nyertek a bioborok, természethű borok, sőt narancsborokkal, kénmentes technológiákkal is találkozhatunk. Ezeket a tételeket még négy-öt éve is érem nélkül „szórták ki” a bírálók, mivel nem illettek bele az évtizedek alatt kialakult sablonokba. Manapság ezzel szemben előfordul, hogy éppen az erősen fajélesztős, „technológiai” jelleget büntetik, illetve egyre nagyobb az elvárás, hogy az alternatív borokat külön kategóriaként jelezzék a bírálati lapon. Figyelik és kiemelten kezelik a résztvevők a regionális szőlőfajtákat, ismeretlennek számító „új” borvidékeket, „terroir” jelleget is.

Az elmúlt évek egyértelmű tendenciája néhány nagy verseny megerősödése, ami elsősorban szervezőik marketingtevékenységének köszönhető. Míg a nyolcvanas-kilencvenes években ez a  közeg inkább a szakmai közönséget érintette, ma már a fogyasztók, kereskedők és a média került fókuszba. A borászok számára a verseny piaci hatása vált fontossá, azaz hogy a palackra helyezhető, minősítést jelző matrica vagy a borverseny eredményeinek kommunikálása segíti-e az értékesítést. A felmérések szerint ugyan ez egyértelmű, de elsősorban az áruházláncokban figyelhető meg. A borszaküzletekben, gasztronómiában kisebb ez a hatás, illetve sokkal jobban kötődik a kiszolgáló személyzethez.

A bírálók a borpiac fontos szereplői

Bírálóként évente három–öt nagy nemzetközi borversenyen veszek részt évente, így a kulisszák mögé is van betekintésem. Az eseményeken évről évre kitapinthatók a borpiaci tendenciák, feltűnnek a legújabb stílus- és divatirányzatok, üzleti és közösségi marketingaktivitások. A bírálók a borpiac fontos szereplői: borszakértők, kereskedők, borszakírók, borászok és kutatók, és ha egy nagyobb versenyen 150-300 megjelenik belőlük, ott már érdemes bemutatni új terméket, technológiát vagy akár egy egész borvidéket. Természetesen ez nem a bírálati szakaszt érinti, hanem a gyakran három–öt napos verseny kísérő rendezvényeit. A bírálók jellemzően délelőtt bírálnak, délután és este pedig pincelátogatásokon, tematikus kóstolókon, borvacsorákon vesznek részt.



A pfalzi Mundus Vini borverseny például minden évben két kóstolószekciót tart, tavaszi és őszi fordulót. Az egyik délutánt a világ valamelyik bortermelő országának vagy borvidékének tematikus estje foglalja le, 2017 tavaszán Azerbajdzsán tartott bemutatót, ősszel pedig a spanyol ICEX közösségi bormarketing-szervezet vonultatta fel a borait. A bíráló egy ilyen eseménysorozat folyamán nemcsak ítélkezik, értékel, hanem nagyon sokat tanul is, hiszen ritkán nyílik lehetőség például 40-50 Sauternes-t összehasonlítani vagy 20-30 portói borászat képviselőjével beszélgetni, esetleg egyegy bormárka több évtizedre visszanyúló vertikális kóstolóján részt venni. Igen intenzív napok ezek, akár naponta 80-100 bor kóstolásával, amiből 50 a délelőtti „vakteszt”, a többi a délutáni programok része. Extrém esetben – jellemzően az amerikai versenyeken – a bírálati szekció akár délután is folytatódhat, így a bírált mintaszám 100-150 is lehet.

Geönczeöl Attila, agrár közgazdász
a szerző cikkei

(forrás: Élelmiszer szaklap 2018/2.)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél