hirdetés
hirdetés

Csapdák és megoldások a kommunikációban

Amikor túl sok reklámmal bombázzák a fogyasztókat, ők egy-egy márkától elidegenedhetnek. Ezt a kockázatot elkerülhetik a márkák tulajdonosai, ha észszerűsítik kommunikációjukat.

hirdetés

Az internet által összekapcsolt világunkban az egyes fogyasztók márkákba vetett bizalma különbözik: Európában és az Egyesült Államokban inkább gyanakvóak a reklámokkal szemben, míg Ázsia és Afrika fejlődő piacain jobbára nyitottak rájuk” – állapítja meg a londoni székhelyű Kantar TNS piackutató cég néhány hónapja készült tanulmánya.

Ötvenhat országban végeztek felmérést, és itt él a világ összes internethasználójának 90 százaléka; 70 ezer embert kérdeztek meg és 104 mélyinterjút is készítettek.

Az internetnek is van határa

Sokan kezdik terhesnek tartani a képernyőjükre küldött rengeteg üzenetet, kéretlenül érkező reklámot, emlékeztetőt vagy értesítést. Nagyrészt emiatt világszerte minden harmadik 16–24 éves megkérdezett úgy érzi, hogy túl sokat használja mobiltelefonját. Arányuk például Németországban 56, Lengyelországban 48 százalék, de Bulgáriában csak 18.

A márkák tulajdonosai sokszor nem tudják, hogy az emberek számára mikor alkalmas egy-egy üzenet. Fotó:123rf.com
A márkák tulajdonosai sokszor nem tudják, hogy az emberek számára mikor alkalmas egy-egy üzenet. Fotó:123rf.com

Rámutat a tanulmány, hogy ha a technológiai fejlődést nézzük, az érem egyik oldala, hogy korábban soha nem látott mértékben vált lehetővé személyre szabott fontos információkat eljuttatni egyes célcsoportok tagjaihoz. A másik oldal viszont, hogy márkák tulajdonosai sokszor nem tudják, hogy az emberek számára mikor alkalmas egy-egy üzenet, amely esetleg tolná őket valamilyen irányba. Igazolja ezt, hogy márkák egyre erősebb nyomulását globálisan minden harmadik internethasználó zaklatásnak veszi, de az arányuk Franciaországban például 46 százalék.

A célcsoportok tagjai nem is mindig nézik az ostromot tétlenül. A vizsgált országok 16–24 éves válaszadói közül minden negyedik (26%) használ reklámblokkolót. Ez a szám Lengyelországban 65 százalék, Németországban pedig 56.

Elérési pontok maximális hatással

Anne Rayner, a Kantar TNS kommunikációs kutatásainak globális vezetője lát megoldást a hatékonyság növelésére. Szerinte a márkák stratégiáját túl gyakran határozzák meg a technológiai lehetőségek, és kevésbé kerülnek előtérbe az elérni kívánt emberek: „Akár visszaszerezni, akár megőrizni akarod a márkád iránti bizalmat, az elv ugyanaz: ne abajgasd vagy hajszold az embereket az interneten.

A márkák eredményes kommunikációjához először célszerű megtalálni azokat az elérési pontokat, amelyek révén maximális hatást lehet elérni, amellett érdemes a jó minőségű üzenetek közvetítésére fókuszálni. A megoldás persze márkánként, kategóriánként és piaconként is különbözhet. Azoktól a márkáktól, amelyek mindenhol zajt keltenek, a fogyasztók egyszerűen távol tartják magukat.” Azok figyelmébe, akik reklámjuk hatékonyságát növelni akarják, a következőt ajánlja: „A márkák iránti bizalmat könnyebb megnyerni, ha kiérdemeljük az emberek figyelmét, mint ha kierőszakolnánk.” Rámutat arra a lényeges tapasztalatra, amely szerint az összes elérési pont 20 százalékával lehet elérni a teljes hatás 80 százalékát.

A márkaérték 75 százaléka nem a pénzen múlik

További tanácsok: Tiszteld az emberek idejét, és cselekedj kevesebbet, de azt nagyon jól.

 A reklámzajt ne növeld feleslegesen, mert azzal zűrzavart kelthetsz. Valami olyat hozz létre, ami értéket jelent az embereknek. Egyszerűen, gördülékenyen fejezd ki magad. Légy segítőkész, tájékoztass vagy szórakoztass.

A márkaérték 75 százaléka nem fizetett média megjelenésből származik. Ezért igyekezz létrehozni olyan helyzetet, amelyet nem pénzzel érsz el, hanem emberi kapcsolatok révén, nem fizetett médiamegjelenésből. Gondold végig holisztikusan, az egészre tekintve az online és offline érintkezési pontjait a márkáddal. Akár online, offline, fizetett, saját vagy nem fizetett média révén, de egyengesd az utadat, hogy ott legyél a megfelelő elérési pontokon, az emberek és a márkád számára is a legjobb pillanatokban.

Bajai Ernő
a szerző cikkei

(forrás: Élelmiszer magazin 2018/5.)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél