hirdetés
hirdetés

Lendületben a snack

Hazai snack piacunkat „a világon legviharosabban száguldó” nyolc országéhoz sorolja a Nielsen. Értékben ugyanis a kategória forgalmának 11,4 százalékos növekedését regisztrálta kiskereskedelmünkben 2016. október-2017. szeptember között, az előző tizenkét hónaphoz képest. 

hirdetés

Snack termékek fellendülő eladásai kiemelkedő növekedési lehetőséget nyújtanak fejlődő piacokon” címmel elemzi a trendeket egy idén márciusban készült Nielsen-tanulmány.

Alcíme: „Ritka globális növekedési sztori arról, hogy snackek világszerte milyen módon elégítik ki a fogyasztók mohó vágyait”.

A hagyományos cnackeken túl a növekedést inkább az „egészségesebb snackek” határozzák meg. Foót:123rf.com
A hagyományos cnackeken túl a növekedést inkább az „egészségesebb snackek” határozzák meg. Foót:123rf.com


Európa: legforróbb növekedési lehetőségek

Kivételesnek nevezik a témát, mert napi fogyasztási cikkek körében az eladások növelésével nem könnyű élre kerülni. Aki akár csak felületesen is nézi a makrogazdasági trendeket, felfedezhet kategóriákat, amelyek iránt megugrik a fogyasztók igénye, és azt idejekorán ki is elégítheti. Ilyen ígéretes termékek most a különböző snackek. Ezt a megállapítást alátámasztja, hogy a tavaly júniussal végződő kumulált év során világszerte összesen 3,4 milliárd USA dollárral nőtt a snackek piaca, az előző tizenkét hónaphoz viszonyítva.

Elemezte a Nielsen mennyiség és érték viszonyát is: A fogyasztók nagyobb része többet költ, de mennyiséget nézve nem növekszik a vásárlás. Emiatt elengedhetetlen, hogy a virágzó kategóriában érintett vállalatok ismerjék a trendeket. A legforróbb növekedési lehetőségeket regionálisan Európa kínálja, ahol értéket tekintve kiemelkedően több, 906 milliárd USA dollárral nagyobb bevételt hoztak a snackek egyik évről a másikra. Piaci szereplők figyelmébe ajánlja a Nielsen a következő megállapítást:

„Érdemes figyelemmel kísérni a snackhez hasonlóan kevéssé lényeges kategóriák trendjeit, mert jól jelzik, hogy adott országban a fogyasztók készek és képesek is többet költeni, minthogy csupán a legszükségesebb árucikkeket szerezzék be. Ezzel pedig szinte hihetetlen lehetőségeket nyújtanak az FMCG piac vállalatainak.”

Negyedik főétkezés

Amikor snacket választanak a fogyasztók, nem feltétlenül a minőséget részesítik előnyben a kényelemmel szemben. Ahogy más kategóriák esetében is, igyekeznek körültekintően választani; könnyen megérthető, világos információkat keresnek a címkéken, illetve a termékek leírásain. Ezt snacket gyártó cégek közül soknál felismerték, és egyszerűsítették termékeik összetételét.

Ezzel is követik a piac nagyobb trendjeit. Ezzel kapcsolatban felhívja a Nielsen a figyelmet arra, hogy a fogyasztók világszerte igyekeznek ésszerűsíteni étkezési szokásaikat. Ehhez a változáshoz is ajánlatos alkalmazkodniuk a vállalatoknak, amikor kielégítik fogyasztóik elvárásait.

A hagyományos cnackeken túl a növekedést inkább az „egészségesebb snackek” határozzák meg. Foót:123rf.com
A hagyományos cnackeken túl a növekedést inkább az „egészségesebb snackek” határozzák meg. Foót:123rf.com


Egy másik piackutató cég szerint idén jelentősen megváltoztatja a piacot, hogy a snack sokak számára a negyedik főétkezést kezd lenni. Ami korántsem azt jelenti, hogy terjedne a nagyétkűség. Az életmód változik. Ugyanis arról van szó, hogy amikor nagy a hajtás, az ember szervezete üzemanyagot igényel; lehetőleg egészségeset. Például aki korán vacsorázik és este még aktívan foglalkozik valamivel, később esetleg éhes lesz, és bekap valamit, mielőtt lefekszik. Néhány egészséges falat jóllakottá teszi az embert, és nem kell megennie egy tányér meleg ételt.

Szeletek nőttek átlag felett

Alátámasztja a snack-fogyasztás változásait az idei ISM is, a Kölnben tartott nemzetközi édesség- és snackvásár. Az ott bemutatott újdonságok egyrészt kevesebb cukrot, több proteint tartalmaznak. Inkább különleges ízekkel keresik a fogyasztók kegyeit, mint például chipsnél ananász és curry, ecet és sárgarépa, citrom és chili. 

Ahhoz, hogy megbízható összképet kapjon, az édesség és snack piac vállalatait tömörítő, müncheni székhelyű Sweets Global Network nevű szervezet az ISM alkalmából megbízta a Nielsent azzal, hogy mérje fel tizenkét európai országban az aktuális trendeket. (A magyar piacot nem vizsgálták).

Első helyen azt említik, hogy a növekedést a Nielsen által „egészségesebb snackek” gyanánt besorolt termékek határozták meg a vizsgált országokban az utóbbi két év során. Müzli-, cereália-, energia-, sport- és gyümölcsszeletek bolti eladása nőtt átlag felett érték és mennyiség szempontjából; előbbinél 7, utóbbinál 6 százalékkal.

Átlagot meghaladó arányban bővült a piac a vizsgált európai országok közül az Egyesült Királyságban, Németországban, Hollandiában és Lengyelországban. 

Bajai Ernő
a szerző cikkei

(forrás: Élelmiszer szaklap 2018/4.)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél