hirdetés
hirdetés

Meg kell állítani a kiscégek csökkenését

A Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség (MNKSZ) szerint haladéktalanul vissza kell fordítani azt a folyamatot, amelyben évek óta csökken a magyar vállalkozások piaci jelentősége a kiskereskedelemben.

hirdetés

Neubauer Katalin az érdekképviselet főtitkára a Magyar Időknek nyilatkozva elmondta: minden eszközre szükség van ahhoz, hogy megállítsák a kisebb hazai cégek számának csökkenését.
Az MNKSZ-nél úgy vélekednek, a hazai kereskedelem védelme nélkül tovább csökken a magyar termékek disztribúciója, lassan eltűnnek a regionális és tradicionális ízek.


Mint a Portfolio a közelmúltban bemutatta: a kiskereskedelmi üzletek számának hanyatlása már évek óta tart és tavaly sem állt meg. Az üzletek száma 2010-től 2012-ig még emelkedett, majd 2013-tól folyamatosan csökkent, amelyben a nemzeti dohányboltok létrehozása, az online pénztárgéprendszer kialakítása, valamint a 2015 márciusában bevezetett, közel egy évig érvényben lévő, vasárnapi nyitvatartás tilalma játszhatott szerepet - értékeli a folyamatokat a statisztikai hivatal.


A folyamat idén sem állt meg: év közepén már csak 126 160 bolt létezett Magyarországon, ami azt jelenti, hogy egy év alatt 4800 bolt zárta be a kapuit. Mindez azt jelenti, hogy a kiskereskedelmi üzletek számának folyamatos zuhanása megállíthatatlan, és 2010 elejéhez képest már közel 17 ezres a csökkenés.
Neubauer Katalin is hangsúlyozta, hogy folyamatosan koncentrálódik a piac, hátrányban vannak viszont a kevésbé tőkeerős kisvállalkozások, amelyek közül tavaly 4600-an szüntették be működésüket. Különösen vidéken a helyi boltok árbevétele csökken, kiadásaik pedig nőnek, a munkaerőhiány miatt hatalmas nehézségekkel küzdenek a kicsik, mert hiába történt ágazati szinten átlagosan 15 százalékos béremelés, képtelenek versenyezni a diszkontok bérajánlatával.


Többször felhívtuk a kormány figyelmét arra, hogy a védhető és vállalható pozitív megkülönböztetés, a kereskedelmi tevékenységet folytató vállalkozásoknak szóló célzott pályázati rendszerek kialakítása nélkül el fognak fogyni a hazai szereplők a területről - emelte ki Neubauer Katalin.


Erre mutatnak Baldauf László, a CBA egykori alapítójának jelenleg folyó tárgyalásai is. A Portfolio információi szerint ugyanis eladja üzleteinek legalább egy részét a milliárdos magyar üzletember. Hamarosan Lidl-be járhatnak azok, akik a Blaha Lujza téren szoktak bevásárolni a CBA-ban, ugyanis Baldauf László megegyezett a német kiskereskedelmi lánccal az üzletről. Úgy tudjuk, hogy a Ferenciek terén lévő boltról is előrehaladott tárgyalások folynak, és a napokban üthetik nyélbe az üzletet. Baldauf további boltok, illetve bérleti jogok értékesítését is tervezi. A Váci út 201. szám alatt eddig üzemelő CBA helyett november közepéről már Lidl-be térhetnek be a vásárlók. Baldauf lapunknak nem reagált, a Független Hírügynökségnek azonban azt mondta, hogy semmit sem ad el, de folynak tárgyalások a Lidllel.


Mint rámutattunk: a plázastop miatt ma képtelenség új üzleteket nyitni Magyarországon, ez a helyzet pedig kapóra jöhet azoknak, akik jó áron szeretnének kiszállni a kiskereskedelemből. Mi több, a magyar kormány törekvése, amely szerint az üzletek több mint 50%-a magyar tulajdonban legyen, nem igazán jött be: hiába igyekeztek a Coop- és a CBA-láncokat helyzetbe hozni a szabályozási környezet átalakításával, éppen ellenkezőleg sült el a törekvés. A humán-erőforrás igényes kiskereskedelmi szektorra ráadásul rányomja a bélyegét a minimálbér és a garantált bérminimum gyors emelése, ami ronthatja a cégek profitabilitását.
Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség szerint a hazai kereskedők védelmében javaslatot tett például az energiahatékonyság növelése érdekében a hűtőberendezések csereprogramjára, vagy a humán erőforrás fejlesztését és a bérfelzárkóztatást, a diákok, nyugdíjasok foglalkoztatását elősegítő pályázatokra.

(forrás: portfolio.hu)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél