hirdetés
hirdetés

Óvatos nők, rettenthetetlen férfiak

2018-ban konzervatív otthonülőktől könnyen költekezőkig terjed a nyolc fogyasztói típus listája, amit a londoni székhelyű Euromonitor állított össze; világszerte húsz ország piacán végzett felmérései alapján. Ez a nyolc profil lehetővé teszi piaci szereplőknek, hogy eladásaikat hatékonyabban növeljék, mintha csupán a vásárlók nemét, életkorát és jövedelmét néznék.

hirdetés

Mi a demográfiai szempontokon túl is vizsgálódtunk, és személyiségjegyek alapján alakítottunk ki jól megkülönböztethető fogyasztói csoportokat” – írja a kutatás eredményeit ismertető, Marketing szempontok különböző fogyasztói típusokhoz című tanulmányában Amrutha Shridhar, az Euromonitor elemzője.

„A mi fogyasztói típusaink magukban foglalják azokat a különböző magatartásokat és szokásokat, amelyek
az embereket megkülönböztetik egymástól, akár egyazon demográfiai csoporton belül is”. 

Fotó:123rf.com
Fotó:123rf.com
                                                                                                    

Rámutat az Euromonitor arra is: Ahogyan erősödik a világgazdaság, a fogyasztók költése idén várhatóan növekszik, 2011 óta a legnagyobb mértékben. Viszont a fogyasztók mentalitása és viselkedése szintén változik, ami újabb zavarokat okoz az üzletmenetben 2018 során. A mobillal kiterjesztett valóság általánosan érvényre jut ebben az évben, és azáltal lehetővé válik, hogy a digitális zóna és a reális élet összekapcsolódjon. 

                                                                                                     
Akiknek fontos a vásárlás, és akik kerülik

Konzervatív otthonülők képviselik a nyolc típus közt a legnagyobb arányt, 19 százalékot. Valamivel több köztük a férfi (52 százalék), mint a nő. Átlagos életkoruk 38 év. „A család jelenti számomra a legtöbbet” lehetne a mottójuk. Gyakran fókuszálnak személyes ügyekre, például otthonukra, családjukra vagy lelki dolgokra. Nem érzik jól magukat, ha középpontba kerülnek, és jobban szeretik, ha mások töltik be az irányító szerepet. Fontosnak tartják a vásárlást a konzervatív otthonülők, de nem nagyon tudatosak, és az sem jellemző rájuk, hogy különösebben anyagiasak lennének. 

Második legnépesebb csoport, a fogyasztók 16 százaléka: Biztonságra törekvő hagyományőrző. Tagjainak saját helyzetértékelését röviden, velősen foglalja össze az Euromonitor tanulmánya: „Elégedett vagyok azzal, ahol az életben tartok”. Átlagos életkoruk 42 év, és nők alkotják 51 százalékukat. További jellemzőjük, hogy a nyolc szegmens közül itt legalacsonyabb az átlagos jövedelem.

Ez a típus általában igyekszik kerülni a vásárlást. Nem kimondottan márkázott vagy prémium termékeket szokott venni. Inkább törekszik spórolni, mint költeni. Körültekintően igyekszik kiadni pénzét, és amikor dönt, odafigyel a jövőre is. Egyrészt szeret ugyan takarékoskodni, másrészt viszont értékeli a minőséget. Úgy keresi a legismertebb márkákat és a prémium termékeket, hogy az ár/érték arány számára kedvező legyen.

A nyolc fogyasztói csoport közül ennek tagjait lehet legkevésbé befolyásolni a marketing különböző eszközeivel. Úgy szerzik be napi szükségleteiket, hogy közben divatos trendek alig hatnak rájuk. Náluk az a marketing stratégia lehet hatékony, amely világosan hangsúlyozza az árengedményeket és egyéb megtakarítási lehetőségeket.  Impulzus vásárlás nem jellemzi őket. Még külföldi utazásaik során sem szoktak ajándékot venni, sem saját maguknak, sem másoknak.

Mindezek okán megnyerésükre márkáknak vagy kereskedőknek nem érdemes túl sok időt fordítani. Kicsi ugyanis a valószínűsége, hogy a megszokotton túl is vásároljanak valamit. Ami a hagyományőrzők vásárlási döntéseit legjobban befolyásolja, az 46 százalékuk esetében barátok és rokonok ajánlása. Utána független fogyasztási tanácsadó források következnek (33%), hagyományos marketing eszközök (24%), közösségi média (21%), sztárok, celebek utánzása (17%) valamint digitális marketing (16%).
 
Aktív irányítók és felfedezők

Harmadik legnagyobb csoport 15 százalékkal az aktív irányító; átlagosan 39 éves életkorral, nők 52 százalékos részarányával. Felfogásuk fő jellemzője: „Azt hiszem elég erős vagyok ahhoz, hogy megváltoztassak dolgokat.”  Úgy érzik, különböznek másoktól. Foglalkoznak globális kérdésekkel, és többek közt annak eredményeként is értékelik a minőséget, a tartós termékeket, hogy csökkentsék ökológiai lábnyomukat.  

Negyedik legnépesebb fogyasztói szegmenst a késztetést érző felfedezők alkotják. Mottójuk: „Törekszem minél többet kapni az élettől”. A világszerte vizsgált fogyasztók 14 százaléka tartozik ide. Enyhe többségben (52%) nők. Átlagos életkoruk 38 év. Életstílusuk fő jellemzői közé tartozik, hogy igyekeznek naponta akár ötször is friss zöldséget, gyümölcsöt fogyasztani; mobil telefonjukat átlag hat különböző dologra használják; 39 százalékuk pedig évente legalább egyszer külföldre utazik.  

Pénzüket általában körültekintően adják ki, és arról úgy szoktak dönteni, hogy közben gondolnak a jövőre is. Habár igyekeznek spórolni, a felfedezők értékelik a minőséget és keresik a jól ismert márkákat, különösen, ha kedvezőnek tartják az ár/érték viszonyt. Marketing szempontjából fontos velük kapcsolatban, hogy szívesen próbálnak ki új termékeket vagy szolgáltatásokat, és megszokott választásaiktól hajlamosak eltérni.

Ezért kedvező célcsoportot jelentenek új termékek, márkák és kereskedelmi márkák eladásához. Kereskedőknek célszerű arra is gondolniuk ennél a célcsoportnál, hogy tagjai fogékonyak olcsóbb megoldásokra és hűségprogramokra. Ezek révén el lehet érni, hogy többet vásároljanak impulzusok hatására. 

A felfedezők, mielőtt vásárolnak, valószínűleg szánnak időt arra, hogy tájékozódjanak a lehetőségekről és az újdonságokról. Ezt fontos egy vállalatnál figyelembe venni, amikor egy terméket leírnak, bemutatnak, tájékoztató anyagot fogalmaznak róla vagy árkijelzésről döntenek.

Egyik küzd, másik tervez

Ötödik csoportként rettenthetetlen küzdőknek a világ fogyasztóinak 14 százalékát nevezi meg az Euromonitor elemzése. „Arra hajtok, hogy minél többet hozzak ki az életből” – vallják tagjai. Szembetűnik, hogy köztük legnagyobb a férfiak aránya, 55 százalékkal. Itt az átlagos életkor 38 év. 



Akik idetartoznak, nagyon értenek a technikához és fütyülnek a látszatokra. Amikor vásárolnak, érdeklődnek az újdonságok iránt, és szívesen ki is próbálják őket. Azon kívül gyakran keresik a márkázott, valamint prémium termékeket. Átlagos jövedelmük legmagasabb (!) a nyolc csoport között. Józan tervezőnek minden tizedik fogyasztót neveznek.

Ők alkotják a hatodik legnépesebb csoportot. Itt legmagasabb a nők aránya: 56 százalék. Átlag 46 éves életkoruk legmagasabb a nyolc kategória között, átlagos jövedelmük pedig a második legalacsonyabb. 

„Tudom, mit akarok az életben” jelszóval óvatosan bánnak pénzükkel, és náluk impulzus vásárlásokra kevéssé lehet számítani. Kellemesen leginkább hagyományos boltokban érzik magukat, és az átlagosnál ritkábban fizetnek bankkártyával.
     
Optimisták és tékozló tücskök

Kiegyesúlyozott optimisták 8 százalékot képviselnek a fogyasztók között. A létszámot tekintve hetedik csoport tagjainak életfelfogása egy mondatban: „Bízom magamban és a jövőben is”. Többségük, 54 százalékuk nő. Átlagos életkoruk 42 év. Nekik a minőség fontosabb mint a mennyiség. Nagy súlyt fektetnek az egészség megőrzésére és a jó közérzetre. Ha pedig már kiadják pénzüket, értéket várnak el érte. Átlagos jövedelmük második legnagyobb a nyolc csoport között.



Impulzív tékozló tücskök mint sereghajtók mindöszsze a  mezőny 5 százalékát teszik ki, de mégis csak figyelemre méltó típust alkotnak az Euromonitor felmérése alapján. Ők a legfiatalabbak, 34 éves korátlagukkal. Férfiak és nők aránya kiegyensúlyozott, 51:49 százalékkal. Fő jellemzőjük: „Életem mozgalmas, de izgalmas”.  

Elnevezésüknek megfelelően szívesebben költik el pénzüket, minthogy félretennék.  Lelkesen foglalkoznak saját magukkal, inkább igyekeznek jól élni a jelenben, minthogy a jövőre fókuszálnának. Általában jellemző rájuk, hogy az internet magánya nem aggasztja őket.

Bajai Ernő
a szerző cikkei

(forrás: Élelmiszer szaklap 2018/4.)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél