hirdetés
hirdetés

Mottó: „A sikernek ára van, nem titka” (Hobo)

Sikerrecept – Jó szomszéd módra

A Coop az egyik legsikeresebb kiskereskedelmi üzletlánc a magyar piacon. Milyen tényezőknek köszönhető ez a siker? Titka van, vagy ára? Ezt boncolgatta az ez év júniusában rendezett Élelmiszer Szakma Napján tartott előadásában Boros Péter, a hazai kiskereskedelmi lánc kereskedelmi igazgatója.*

hirdetés

boros_peterMiben mérhető egy kiskereskedelmi lánc sikere? Nem kétséges, hogy ezen tényezők közül a legfontosabb „mutatószám” a vásárlói elégedettség. Erre a Coopnak nem lehet panasza, hiszen másfél millió ember választja üzleteit nap mint nap. Emellett megvizsgálhatjuk azokat a klasszikus jellemzőket, amelyekkel a kiskereskedelmi láncokat szokás mérni. Ezek: a forgalom, piacrész és az eredményesség. A Coop Csoport bevételének alakulását tekintve 1997 óta töretlen növekedés figyelhető meg: 157 milliárd forintról 510-re emelkedett a forgalmunk – amit csak a válság volt képes némileg megállítani. Piaci részesedésünk – a piac változásai, például a nagy diszkontláncok megjelenés ellenére – 10-11 százalék között stabilizálódott.

Stratégiai sarokpontok


Milyen szempontok alapján működtetjük és fejlesztjük az üzletláncot? Néhány szó a múltról: a rendszerváltás után kinyílt a piac, megjelentek az országban a konkurens kereskedelmi láncok, és olyan kihívás elé állították az akkor még teljesen szövetkezeti alapon működő ÁFÉSZ boltokat, amelynek egy csapásra nem tudtak megfelelni. Teljesen új alapokra kellett helyezni a nagykereskedelmi „hátországot” – és magát az értékesítést is. Azután a kilencvenes évek közepén következett a Coop megalakítása. Jöttek a kiskereskedelem számára igen dinamikus 2000-es évek, amikor a lánc franchise alapon szerveződött újjá. Sikerévek következtek: 2002 és 2005 között „dübörgött” a fogyasztás. Ezt állította meg a válság, ami mindenkit egyformán érintett, és felülírt mindent. Újra kellett hangolni az addigra már kialakult, stabil üzletpolitikánkat, a fejlesztéseket és a középtávú stratégiánkat, amit követve a jövőben is versenyképesek tudunk maradni.

Az új irányvonal legfontosabb elemei


A Coop új stratégiai irányt jelölt ki, amelynek legfontosabb elemei: a boltmegújítási program, a törzsvásárlói rendszer felépítése, az informatikai program megvalósítása, valamint finanszírozás területének fejlesztése.
A boltmegújítási program megindításával a cél a boltok versenyképességének megőrzése, új vásárlók becsábítása és a régiek megtartása volt. A program alapján a lánc megújul mind üzletpolitikai, mind arculati szempontból: emelkedik a szolgáltatás színvonala és lehetőség szerint egységesebbé válik a boltok látványa. Új alapokra helyeztük a boltkategorizálást is: az eddigi „technokrata” szemlélet helyett, amely a méretet vette alapul, most a szolgáltatás színvonalát helyeztük a középpontba. A korábbi négy helyett három bolttípus alakítottunk ki, ezek: a Coop szuper, a Coop abc és a Coop mini A boltmegújítási program befejezési határidejeként 2012. december 31-ét tűztük ki.

A második fontos stratégia elem a Coop Klub, a törzsvásárlói rendszer felépítése, amelynek teljes, az egész Coop Csoportra vonatkozó, integrált kialakítása 2010-ben kezdődött. A programnak jelenleg több mint 450 ezer tagja van, az ezzel járó kedvezményeket 445 település 760 üzletében vehetik igénybe a tagok. Célunk, hogy 2011 végére elérjük a 600 ezres, majd 2012 végéig az 1 milliós törzsvásárlói létszámot. Ennek érdekében július 1-jétől országos kampányt indítottunk.

Harmadik elem a boltok közös, integrált informatikai rendszerének kialakítása, amely a térség legkiterjedtebb ilyen jellegű hálózata lesz, adattárházzal, elemzési lehetőségekkel. Év végére már ezer Coop üzlet válik a rendszer részévé.

Szintén fontos a finanszírozás kérdése. A Coop Hitel Zrt. 2010 februárjában kezdte meg működését. Főbb termékei: a személyi kölcsön, faktoring, leasing, áruhitel és hitelkártya – ez utóbbi a Coop Klub törzsvásárlói kártyarendszerével összehangolva.

Végül, de nem utolsósorban a Coop sikeréhez elengedhetetlen több fontos tényező közül kettőt említenék: nagyon lényeges a középtávú stratégia jó meghatározása, valamint a tulajdonosi kör és a menedzsment közötti hatékony együttműködés biztosítása.
.
*Az előadás szerkesztett változatát készítette
Császár László


(forrás: Élelmiszer Szaklap, 2011. július-augusztus)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél