hirdetés
hirdetés

Szeretnek jól kinézni

Feladják a leckét a szépség- és testápoló szerek gyártóinak és kereskedőinek a fogyasztók: nő közöttük az idősek aránya, változnak az igényeik, módosul a vásárlóerejük, és mind jobban odafigyelnek a termékek összetételére.

hirdetés

„Gyorsan bővül a szépség- és testápoló szerek kínálata. Gyártóik folyamatosan fejlesztenek és hoznak ki új termékeket. Egyre fontosabbá válik számukra, hogy megértsék fogyasztóikat, minél jobban ismerjék őket, különösen szépségápolási módszereiket és vásárlási szokásaikat.”

Így kezdi a szépség- és testápolók nemzetközi piaci trendjeit elemző tanulmány ismertetését a londoni székhelyű Euromonitor International – amely a világ vezető független stratégiai piackutatójaként határozza meg magát – Fehér Könyve (white paper).

Részletesen két témakörrel foglalkozik: a téma egészséggel kapcsolatos fontos vonatkozásai mellett a szépség- illetve testápolási szokások életkor szerinti különbségeivel.

Korunk időhiánnyal küzdő fogyasztói

„Szépségápolásban is egyre nagyobb szerepet játszik az egészség” – ez a mottója a Szépség – kutatás 2017 című összefoglalónak. Abból indul ki, hogy a mai fogyasztók egészségére károsak lehetnek a mindennapi élet feszültségei mellett környezeti hatások és bizonyos étkezési szokások is. Mindezek nyomást gyakorolnak rájuk, nemüktől és koruktól függetlenül.



Persze a fogyasztók azon vannak, hogy megóvják egészségüket. Nagy részük pedig sokat tesz azért, hogy jól nézzen ki. A fogyasztók kettős törekvése az egészségre, valamint a jó megjelenésre a szépség- és testápolók gyártóit és kereskedőit új lehetőségekhez segíti: különleges termékelőnyökkel elégíthetik ki fogyasztóik elvárásait. Amely cégek viszont nem vagy csak később lépnek ebben az irányban, pozíciókat veszíthetnek az igényes vevők körében.

„Korunk időhiánnyal küzdő fogyasztói az egészséges bőr- és hajápoláshoz elsősorban olyan termékeket keresnek, amelyek gyors, biztos megoldást kínálnak – állapítja meg a tanulmány. – Problémáikat ugyanis fokozhatja gyakran változó és stresszes életmódjuk, helytelen étrendjük, továbbá a környezetszennyezés. Ezekre a gondokra sokan mind jobban odafigyelnek: Keresik azokat a termékeket, amelyek kielégítik a megoldás iránti igényüket, illetve eloszlatják az aggodalmaikat. Sőt, a körültekintő fogyasztók azt is figyelik, hogy az egészségüket és szépségüket szolgáló termékek biztonságos, megbízható, kipróbált helyről származzanak, amint az összetevőik is.”

Megbízható információkat keresnek

Ez az ambíció mind többüket készteti arra, hogy tájékozódjanak, mégpedig tapasztalt, megbízható forrásokból. Komolyabb esetekben igénybe vehetnek gyógyhatású készítményeket is, amelyeket egészségügyi szakemberek ajánlanak. A speciális termékektől nyilván sokat várnak el a fogyasztóik. Olyan cikkeket keresnek, amelyek összetevői természetesek, bio- vagy növényi eredetűek, esetleg kimondottan gyógynövények, illetve klinikailag releváns készítmények.



Mindez persze nem szorítja háttérbe a lényeget. Hiszen minden harmadik fogyasztót, 35 százalékukat az ösztönzi hajápoló termékek vásárlására, hogy minél jobban nézzen ki. Bőrápoló szerek beszerzésénél pedig a fogyasztók 28 százalékát motiválja, hogy tiszta legyen a bőre, és kellemes látványt nyújtson.

Generációk életstílusa és értékrendje

„Oda kell figyelni a generációs szakadékra is – hívja fel a piaci szereplők figyelmét az Euromonitor International. – Elsősorban fontos nyomon követni a nemzedékek értékrendjei közötti különbségeket és hasonlóságokat azért, hogy a termékkínálatot minél jobban összehangolják a piac fejlesztése érdekében.”

Továbbra is kulcsfontosságúnak tartják a stratégák a hozzáadott prémiumérték szempontjából, hogy a bőrápoló készítményeket testre szabják. Hiszen a fogyasztók egyre jobban igénylik az egyediséget.

Ugyanakkor a kereslet mindinkább fragmentálódik olyan sokrétű tényezők révén, mint az életstílus és az egyes életkorokhoz tartozó értékrend. Bőrápoló szereket leggyakrabban az 1980 és 2000, valamint az 1960–1979 között született millenniális, illetve X generáció használ. (Kivételt képeznek a kézápolók, pattanások kezelésére szolgáló, továbbá ráncosodás elleni készítmények.)



Ami a különböző termékek alkalmazását illeti, az X generáció és az 1940–1959 között született baby boom nemzedék tagjai között csak kicsi a különbség. Ez jelenti azt is, hogy ha valakinek kialakultak bőrápolási szokásai, akkor azok állandóan megmaradnak. Ám kivétel például a napvédő krém, amelynek forgalma csökken a baby boom generáció tagjainál.

Létezik egy lényeges közös nevező: mindegyik korosztály vásárlóit befolyásolja a diszkontok ereje, akár hagyományos boltokban, akár online. De sokat számít az ismerősök vagy családtagok ajánlása is.

Vásárlásra ösztönzés – különböző hatások

Az Euromonitor tanulmánya rámutat, hogy újabban egyre inkább előtérbe kerültek a környezetvédelmi szempontok a hajápoló szereknél. Eladásuk növekedését mindinkább a természetes eredetű összetevők vezérlik. Így a legutóbbi időszak termékfejlesztéseinek egy részét befolyásolták az erősödő környezetvédelmi trendek. Sok fogyasztó – a technológiai és társadalmi fejlődés következtében – elkezdett nagyobb figyelmet fordítani nemcsak az összetevők hatékonyságára és az egészség szempontjaira, hanem az eredetükre, előállításukra, valamint ökológiai lábnyomukra is.

Hajápoló szereket az egyes generációk többféle módon használnak, és a környezetvédelmi, valamint az etikai szempontjaik is eltérőek. Ezért a vásárlásra ösztönzés is különbözőképpen hat az egyes korcsoportokra.
A diszkontok ereje mind a hagyományos boltokban, mind online befolyásolja az összes korosztály vásárlóit, ahogyan a barátok vagy a családtagok ajánlása is.

Összehangolt értékek
 
Idősebb fogyasztók főleg saját korábbi személyes tapasztalataikra hagyatkoznak, amikor eldöntik, mit vegyenek meg, és kevéssé hajlamosak használni az új digitális csatornákat.

A hajápolás mindig az egyik legpontosabban szegmentálható kategóriának számított – hajtípusok és életkor szerint. Újabban viszont a márkák széleskörűen összehangolják a különböző korcsoportok egészséghez, környezethez és etikához kapcsolódó értékeit.

A legfiatalabb, harminc év alatti fogyasztók a környezetkímélő és etikai szempontok bajnokai; nagyon odafigyelnek például a víz gazdaságos felhasználására, hulladékmentes folyamatokra vagy a fenntarthatóságot szolgáló erőforrásokra.

Bajai Ernő
a szerző cikkei

(forrás: Élelmiszer Online)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél