hirdetés
hirdetés

Találd meg a termékkört, amit veled köt össze a vásárló!

Heiszler Gabriella közel két éve vette át a SPAR Magyarország ügyvezetését. Az osztrák családi tulajdonú kiskereskedelmi lánc – nem utolsósorban franchise-hálózatának nagyarányú bővülésével – az elmúlt években látványos forgalomnövekedést mutatott fel. Az ügyvezetőt karrierjéről, a cég üzleti eredményeiről, a Regnum húsüzem stratégiai szerepéről, valamint a SPAR webáruház közelgő indulásáról kérdeztük.

hirdetés

Januárban lesz két éve, hogy ön tölti be a SPAR Magyarország első számú vezetői posztját. Hogyan zajlott a kinevezése?

A megválasztásomhoz támogató közeg kellett, és rengeteg befektetett munka. A pozícióra elődöm, Erwin Schmuck úr javasolt, akinek vezetői munkájáról csak pozitívumokat tudok mondani. A kinevezésemhez szükség volt a többi döntéshozó, a felügyelőbizottság egyetértésére és – mivel családi vállalkozásról van szó – a tulajdonos család tagjainak hozzájárulására is. Ez a tulajdonosi forma meghatározó a SPAR-nál, a szaktudás mellett – különösen egy első számú vezetői pozícióban – ugyanolyan fontos, hogy emberként elfogadjanak, becsüljenek valakit, messzemenően megbízzanak benne. Az elfogadásban bizonyára szerepet játszik a „kémia” is, de természetesen ott van a háttérben a roppant mennyiségű befektetett munka.

Ez a bizalmi légkör szükséges ahhoz, hogy az esetleges véleménykülönbségek ellenére olyan közegben dolgozzunk, amelyben őszintén meg tudjuk beszélni a problémákat, és egymás felőrlése helyett folyamatosan tudjunk előrehaladni.

 

Tizenhárom éve dolgozik a SPAR-nál. Hogyan alakult a korábbi, illetve a cégen belüli karrierje?

Kívülről érkeztem a céghez. Okleveles közgazdász vagyok, számvitel-vállalatértékelés szakon végeztem a Corvinus Egyetemen. Egy nagy multinál, a GE-nél kezdtem pénzügyi elemzőként, ami nagyon jó iskola volt. Aztán három év után váltottam, egy hatvanfős nyomdaipari kisvállalathoz mentem, amelynél átláthattam a teljes back office tevékenységet. Onnan kerültem a SPAR-hoz a belső ellenőrzésre, majd a kontrolling, aztán a teljes gazdasági terület következett. Különböző pozíciókban, változó hatáskörökben dolgozva fokozatosan megismertem a különböző területeket.

A SPAR csaknem az összes boltkategóriában jelen van. Milyen vásárlói elvárásoknak kívánnak megfelelni a különböző üzlettípusokkal?

Többek között azért is szeretem a SPAR-t, mert nem kell azon gondolkodnom, hogy mire gondolhat, mire számít, mit vár a vevő, mert – csúnyán szólva – én vagyok az üzletlánc „célcsoportja”, az a bizonyos kétgyerekes háziasszony, akinek „be kell” vásárolnia, és a lehető leggyorsabban szeretné ezt letudni, mert várják a gyerekek. És az a vevő is én vagyok, aki keresi a vásárlási élményt, és fél óráig elácsorog a fűszerespult előtt, mert valami nagyon finom ételt szeretne varázsolni a családnak. Nekünk ki kell szolgálnunk a fogyasztók mindkét említett igényét. Az egyik legfontosabb piaci előnyünk, hogy minden méretben ott vagyunk, és ezt az előnyt szeretnénk megőrizni. Ennek egyik leglátványosabb példája jelenlétünk a töltőállomásokon. Ezek az üzletek valóban az ötperces vásárlásokra vannak kihegyezve. De ott vagyunk a 80-100 négyzetméteres kisebb üzletek és a több ezer négyzetméteres hipermarketek piacán is. Ez utóbbi kategória jelenleg változóban van, úgy látjuk, hogy az INTERSPAR-ok esetében a 3500–5000 négyzetméteres eladótér lesz majd az ideális. Vannak ennél nagyobb áruházaink is, de az átépítések után szintén ebbe a kategóriába kerülnek majd át. Vagyis a teljes spektrumot le tudjuk fedni a SPAR brand almárkáival.

Hogyan változik, értékelődik át a hipermarketek szerepe a SPAR portfóliójában?

Ha megvizsgáljuk a hipermarket-kategóriát, láthatjuk, hogy ebben a mezőnyben az INTERSPAR áruházak a kisebbek közé tartoznak. Terjeszkedési stratégiánknak megfelelően ezek az üzletek közel vannak a lakókörnyezethez, gyalog vagy tömegközlekedéssel is megközelíthetők, elérésükhöz nem kell külön buszjáratokat üzemeltetnünk. Azt látjuk, hogy egy sűrű lakókörnyezetben a kisebb üzletek működnek, míg az agglomerációban, a vidéki városokban továbbra is igény van a nagyobb áruházakra. A boltszerkezet valamilyen szinten polarizálódni fog, számunkra hosszú távon fontos stratégiai kérdés, hogy mi lesz a 600–800 négyzetméteres üzletekkel. A kisebb, belvárosi convenience boltok mindig mentek és menni is fognak, hasonlóképp a diszkontok méretkategóriája, mert ezekben már kellőképpen széles a választék egy átlagos nagybevásárláshoz. Az elkövetkező 10-15 évben derül majd ki, hogy mi lesz a fenti két boltkategória közötti üzletek sorsa. Számunkra az lenne az ideális, ha bővíthetnénk őket, de ez a jelenlegi törvényi környezetben nem éppen könnyű feladat.

Milyen eredménnyel zárták az elmúlt üzleti évet?

A Magyarországon 27 éve működő SPAR cégcsoport forgalma 562,5 milliárd forint volt tavaly, 8,9 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A társaság mintegy 13 ezer munkavállalóval Magyarország hatodik legnagyobb foglalkoztatója.

Milyen szerepet tölt be a SPAR működésében a hat éve indult, azóta dinamikusan növekvő franchise-hálózat?

A franchise-üzletek rendkívül fontosak a számunkra, ez a leggyorsabban növekvő hálózatrészünk. Az elmúlt egy évben több tucat üzlettel gyarapodott partnereink száma, az üzletág éves forgalma 36 milliárd forint, és mintegy 1500 ember jut rajtuk keresztül munkához. Alapvetően kisebb alapterületű boltok ezek, de dolgozunk azon, hogy partnereink is tudjanak növekedni, például akiknél bevált ez a modell, adott feltételek teljesülése esetén akár SPAR-tulajdonban lévő üzleteket is átvehessenek tőlünk üzemeltetésre. A franchise-hálózattal elsősorban az a célunk, hogy olyan településekre is eljussunk, ahol eddig a SPAR nem volt jelen. Így egyrészt nagyon gyorsan tudjuk növelni az elérési pontjainkat, javítjuk a logisztikai kapacitásunk kihasználtságát, illetve további vásárlóerőt vonzunk be. A franchise-együttműködés kölcsönös tanulási folyamat, számunkra nagyon hasznos, hogy hihetetlenül gyors visszajelzéseket kapunk partnereinktől, villámgyorsan kiderülnek a belső működésben rejlő problémák, azonnal érkezik az információ.

És milyen előnyökkel jár az együttműködés a franchise-partnerek számára?

A kiskereskedő partnereink számára pozitívum, hogy kapnak egy ismert, erős, a vásárlók körében népszerű, megbízható nemzetközi márkát, a teljes SPAR-választékot felölelő szortimentet, versenyképes árakat, mozgásteret a más beszállítókkal való együttműködésben, a saját kínálat kialakításában. Emellett olyan gyakori kiszállítást, amit valószínűleg a versenytársaknál nem kapna meg, ugyanis logisztikai kapacitásunkkal jelenleg az egyik legjobb szolgáltatást tudjuk nyújtani. Amiben ők nagyon jók, hogy sokkal érzékenyebben tudnak reagálni a lokális piacra, mint mi. Jobban tudják kezelni a turistaszezonokat, a speciális igényeket, rugalmasabb a rendszerük.

Meddig kívánják növelni franchise-partnereik számát? Mi az „ideális” méret?

Ausztriában és Olaszországban a teljes forgalom 15-20 százaléka származik a franchise-hálózatból. Szerintünk ez az egészséges arány, mi is ezt szeretnénk elérni a következő 10-15 évben. Ilyenkor még kezelhetők a személyes kapcsolatok, nem válik arctalanná a viszony, kellőképpen tudunk a partnerekre figyelni. Jelenleg hat százalék körül járunk, még az akvizíciós szakaszban vagyunk, amikor a forgalomnövekedés nagy része az új nyitásokból származik, nem az organikus növekedésből – de ennek ellenére megválogatjuk, hogy hol és főleg kivel lépünk partneri kapcsolatba.

A SPAR egyik legfontosabb specialitása a kiskereskedelmi láncok között egyedüliként üzemeltetett húsüzem, a Regnum, illetve stratégiai területként a húsáruk. Miért, hogyan született meg a húsüzem ötlete?

Egyrészt így egy kézben vannak a hústermékek, és jobban átlátjuk a teljes folyamatot. A hús nagyon érzékeny termék, így abszolút biztosak lehetünk benne, hogy kifogástalan minőségű árut kínálunk. Ugyanakkor tudjuk, hogy minden kereskedőnek szüksége van olyan kulcsszortimentre, stratégiai termékkörre, amellyel bevonzza a vásárlókat, amellyel össze lehet kötni a nevét, amely területen igyekszik a legjobb lenni. Ahhoz, hogy törzsvásárlóid legyenek, meg kell találnod azt a termékkört, amelyet a vásárló veled köt össze, amelyért hajlandó elmenni hozzád. Ilyen nálunk a majdnem minden egységünkben megtalálható kiszolgálópult és az ahhoz kapcsolódó megkülönböztetett termék, a húsáru. Amikor húsz évvel ezelőtt megszületett a döntés, hogy lesz saját húsüzemünk, azt a stratégiai folyamatot gondolták végig, hogy mi az a termékkör, amellyel egy vásárlót össze lehet kötni a SPAR-ral, és amely évtizedekben kifejezve is stratégiai előnyt biztosíthat. Azóta is a húst próbáljuk egyre tágabban értelmezni, évről évre folyamatosan fejlesztjük a húsüzemet, egyre több típusú, magasabb feldolgozottságú, grill-, pácolt és fűszerezett terméket állítunk elő.

Vannak jelenleg a húsüzemhez hasonló újabb, stratégiainak szánt területek, termékkörök? Ilyen megfontolás alapján indították el az üllői SPAR enjoy. convenience üzemüket?

Megfigyelhető, hogy valamilyen szinten életmódváltás van, amit követ a fogyasztói igény, a kereslet változása is. Egyre fontosabb a vásárlóknak, hogy olyan termékeket találjanak, amelyeket vagy azonnal, vagy nagyon rövid időn belül el tudnak fogyasztani. Azt látjuk, hogy a gasztronómia és a kiskereskedelem határai elmosódnak, ez az a terület, amelyen mi szeretnénk folyamatosan jelen lenni és fejlődni, és ezt a célt szolgálja többek között az áprilisban elindított SPAR enjoy. convenience üzemünk is. A SPAR-nál fejlesztési mérföldkő volt a 2017-es év, a vállalat 23 milliárd forintot fordított üzletei korszerűsítésére. A felújítások, átépítések után egyre több egységünkben lesz úgynevezett SPAR to Go, ahol helyben fogyasztható élelmiszerek és egészségtudatos ételek kaphatók. Nagyon fontos, hogy az idei évben az összes INTERSPAR-ban átalakítottuk a zöldség-gyümölcs osztályt, ezzel helyet teremtettünk az egészségtudatos életmódhoz kapcsolódó, mentes, bio-, illetve ezekhez a trendekhez kapcsolódó termékeknek. A húsok és húskészítmények mellett ezek a termékkörök, amelyekre fókuszálni szeretnénk a jövőben.

Ma alig akad olyan cégvezető, aki ne a legnyomasztóbb gondok között említené a munkaerő-problémákat. Nyilván a 13 ezer munkavállalóval Magyarország hatodik legnagyobb foglalkoztatójaként számon tartott SPAR számára is húsba vágó probléma ez…

Folyamatosan napirenden van ez a probléma, az elmúlt két évben sokat tettünk ezen a téren. 2016 volt a legrosszabb évünk, akkor közel 40 százalékos volt a fluktuáció, az előrejelzések szerint ez az idén várhatóan 28 százalék körül lesz – vagyis javuló a tendencia. Folyamatosan, nyíltan beszélünk házon belül erről a gondról, és ez nagyon sokat segít. Konzekvensen végzünk olyan HR-gyakorlatokat, amelyeket korábban vagy elhanyagoltunk, vagy nem vontuk le belőlük a megfelelő következtetéseket. Emellett a SPAR 2017-ben 10 milliárd forint értékű bérfejlesztést hajtott végre. Ez a szám 2018-ban eléri a 9 milliárd forintot, így két év alatt a bérek közel 40 százalékkal növekednek. Továbbá – más béren kívüli juttatások mellett – hűségprogram bevezetésével is honoráljuk munkatársaink lojalitását. Egyedülálló módon a hazai kiskereskedelmi szektorban dolgozóink 13. havi juttatásban is részesülnek.

Milyen erőfeszítéseket tesz ökológiai lábnyomának csökkentése érdekében a SPAR?

A SPAR teljes működését a hulladékkezeléstől a logisztikán át a reklámtevékenységig a környezettudatosság jellemzi. Néhány erre irányuló kezdeményezés, a teljesség igénye nélkül: egyedülálló eredményt értünk el az újrahasznosítás területén, ugyanis tavaly a hulladékkibocsátási mennyiségünk 404 százalékát gyűjtöttük vissza, és gondoskodtunk az anyagában történő felhasználásáról. Belső fejlesztési programot indítottunk a műanyag csomagolások visszaszorítása érdekében, üzleteink átépítésénél maximálisan figyelembe vesszük az energiahatékonyságot és a környezeti szempontokat.

A SPAR preferenciái közé tartozott a magyar piacra lépés óta a társadalmi kezdeményezések támogatása, a jótékonyság, illetve a különböző szponzorációk.

Tavaly mintegy 170 millió forintot fordítottunk társadalmi célú kezdeményezések és jótékonysági célok támogatására. A rászorulók megsegítése érdekében immár több mint húsz éve együttműködünk a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal, illetve 2017-ben először egy élelmiszermentő akcióban is részt vettünk. Évek óta főtámogatói vagyunk a Budapest Borfesztiválnak, amelynek szintén része a társadalmi felelősségvállalás, ugyanis a kiállító borászok által felajánlott borkülönlegességek elárverezéséből befolyt összeget minden évben a Magyar Máltai Szeretetszolgálat egyik programjának támogatására fordítják. Az egészséges életmód népszerűsítését szolgálja a nagyszabású SPAR Budapest Maraton futóesemény. Mindezek mellett számos társadalmi célú, helyi és országos kezdeményezés megvalósításában segédkeztünk saját, átlátható, esélyegyenlőséget biztosító támogatási rendszerünkön keresztül, melynek központi eleme a www.sparsegitokezek.hu portál. Az ezen a csatornán keresztül beérkezett támogatási megkeresések közül csaknem száz részesült kedvező elbírálásban.

Milyen vezetőnek tartja magát? Melyek azok a tulajdonságok, amelyeket elvár, illetve leginkább becsül a munkatársaiban?

Nagy cég lévén két éve küzdünk az ilyen méretű vállalatok egyik tipikus hibája ellen, azért, hogy szűnjön meg az a mentalitás, hogy a munkatársak nem az egész cég, hanem a saját osztályuk érdekében dolgoznak. Olyan felső vezetői gondolkodásmód és gárda kialakításán fáradozunk, hogy a kollégák az egymásra mutogatás helyett hajlandók és képesek legyenek egyben nézni a vállalatot. Nem szeretem a sunnyogást, a nyílt, őszinte kommunikáció híve vagyok. Nagyon nyugodt vezetőnek tartanak, bár sokszor vagyok ideges, olykor dühös, de úgy gondolom, a gyengeség jele, ha ez kívülről is látható. Vallom, hogy nem szabad pánikba esni, és ezt el is várom a csapattól, mert ha egy felső vezető bepánikol, akkor baj van, akkor mit várhat el a beosztottaitól. A problémákat el kell ismerni, a gondokról beszélni kell, de a pánik nem old meg semmit.

Gyorsan hoz döntéseket?

Igen, lehet, hogy nem mindig döntök jól, de legalább eldöntöm, amit el kell dönteni. Akkor tudok igazán gyorsan dönteni, ha legalább nyolcvan százalékban tisztában vagyok a háttérrel. Ezért nagyon nagy előny, hogy korábban több pozícióban dolgoztam a cégnél.

Önállóságot ad a munkatársainak?

Persze, az ő munkájuk, az ő „bulijuk”, nem is lenne időm mikromenedzselni őket, arra is alig van lehetőség, hogy hetente egy egyórás megbeszélést tudjunk tartani.

Régóta szó van a SPAR-webáruház elindulásáról. Hogy áll jelenleg ez a projekt?

Mindig megígérem, hogy jövőre meglesz, de most igazat mondok. Már teszteljük a-rendszert, megteremtettük a fizikai feltételeket, október végére elkészül az IT-rendszer.

Érezték a hátrányát, hogy később indulnak el ezzel az üzletággal, mint a konkurensek?

A fogyasztók oldaláról érezzük a nyomást, és ez teljesen jogos elvárás a részükről. Gazdasági értelemben nem tapasztaltuk ennek hátrányát, mert az internetes vásárlás Magyarországon még nem önfenntartó modell.

Milyen üzleti célokat fogalmazna meg rövid távon a SPAR számára?

Viszonylag egyszerű a jelenlegi helyzetünk. Minőségi kereskedők vagyunk, és mivel nőnek a jövedelmek, nő a fogyasztás is, óriási esélyünk van a piacon. Ezzel ésszel kell tudni élni, és a helyzetet ki kell tudnunk használni. Az első számú célunk, hogy növeljük a piaci részesedésünket, mert ha ezt nem tudjuk ebben a helyzetben megtenni, akkor bizony baj van. Látjuk, hogy a diszkontszektor növekszik a legdinamikusabban, de utána mi jövünk – és ennek a jövőben is így kell maradnia. A jó hír az, hogy nő a piaci részesedésünk, a rossz pedig, hogy lehetne ennek a mértéke nagyobb is.

SPAR üzletek (az interjú készítésének napján)

 

Saját üzemeltetésű áruházak 382
SPAR szupermarket 330
City SPAR szupermarket 19
INTERSPAR hipermarket 33

 

Franchise-áruházak 160
SPAR partner 27
SPAR market 45
OMV–SPAR express 72
LUKOIL-DE SPAR 16

 

 

 

Császár László
a szerző cikkei

(forrás: Élelmiszer Online)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Cikk[229270] galéria
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél