hirdetés
hirdetés

Tiszta sor: szeretjük a kényeztetést!

A Nielsen kiskereskedelmi indexe közel hetven vegyiáru-kategóriát vizsgál országos szinten, így tiszta képet mutat az egyes termékkategóriák iránti kereslet alakulásáról.

hirdetés

Noha a lista elején, azaz a legnagyobb értékbeli forgalmat bonyolító kategóriák tekintetében jellemzően változatlan a sorrend, érdekes megvizsgálni, hogy 2016. szeptember és 2017. augusztus között mely területeken következett be számottevő, a teljes kategóriákra érvényes, négy százalékpontos növekedést meghaladó mértékű változás.

Hogy ha  az összes vegyi árut magában foglaló listát nézzük, továbbra is vezetnek a mosószer, vécépapír, öblítő, pelenka, tusfürdő, dezodor, mosogatószer, fogkrém, papír zsebkendő és sampon kategóriák.

Az igazi csemegét azonban nem ez, hanem a legdinamikusabb értékbeli bővülést regisztráló kategóriák jelentik.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A tízes toplistából kiviláglik, hogy a magyarok mindinkább szeretik kényeztetni magukat: tíz termékből öt kényeztető funkciót tölt be.

Az alábbiakban felsorol kategóriák méretüket nézve nem kimondottan nagyok, a legnagyobb értékbeli forgalom csupán négy esetben haladja meg az egymilliárd forintot, ugyanakkor érdekes megvizsgálni kiugró teljesítményüket.

1. Arcmaszk

Az arcmaszkok forgalma 2016. szeptember és 2017. augusztus között 700 millió forintot tett ki, ez majdnem a duplája az előző év azonos időszakában realizálódó forgalmának, 97 százalékpontos értékbeli növekedéssel. Ezzel abszolút csúcstartó, semelyik másik kategória nem bővült ilyen mértékben. Menynyiségben 68% százalékkal több kelt el belőlük, és a vásárlások 90 százaléka, nem meglepő módon, a drogériákban történik.

2. Talpbetét

Ezüstérmes az értékbeli bővülés tekintetében a kényelmi talpbetét, amely egymilliárd forintos forgalmat tudhatott magáénak a vizsgált időszakban: ez az előző év azonos időszakához képest 61 százalékpontos növekedés. Mennyiséget nézve mintegy harmadával (32%) többet vettek belőle a magyarok. A drogéria a vezető értékesítési csatorna, 70%-a az eladásoknak itt realizálódik, a maradék harminc százalékon a 400 nm-nél nagyobb alapterületű boltok osztoznak.

3. Babakrém

Szintén egymilliárd forintos kategória a babakrém, amely értékben több mint ötödével (22%) növelte forgalmát, így érdemelte ki a bronzérmet a top 10 legnagyobb értékbeli növekedést listázó rangsoron.

4. Narancsbőr elleni testápoló

A nők narancsbőr elleni küzdelme is forintosítható: a negyedik helyen a narancsbőr elleni testápolók állnak. A kategória értékben 13, míg mennyiségben 10 százalékponttal bővült 2016. szeptember és 2017. augusztus között az előző év azonos időszakával összevetve, így éves szinten 200 millió forintos piacot tudhat magáénak. A drogériák itt is tartják vezető szerepüket, a forgalom 87 százaléka az övék.

5. Babahintőpor

A babák iránti törődés markáns jele, hogy a vizsgált időszakban 300 milliós forgalmat lebonyolító babahintőpor-kategória értékben 10 százalékkal bővült az egyik kumulált évről a másikra.

6. Szőnyegtisztító

Az egyetlen kifejezetten takarításra használatos kategória a vizsgált listán a szőnyegtisztító-kategória, amely így a hatodik helyre kéredzkedett fel a rangsorban. 2016. szeptember és 2017. augusztus között 600 millió forintos forgalmat generálva értékben 10, mennyiségben 6 százalékponttal bővült. A piaci részesedést nézve megállapítható, hogy a 400 nm-nél nagyobb üzleteké a forgalom 43, a drogériáké pedig 38 százaléka.

7. Lábápolók

És vissza is tértünk a kényeztetéshez: a különféle lábápoló készítmények éves szinten 200 millió forint értékben fogytak, ami két számjegyű, pontosan 10 százalékpontos értékbeli növekedés az előző év azonos időszakával szemben. Mennyiségben még jobban, egyötödével bővült a kategória (20%). Dominál a drogéria: a vásárlások 80%-a ezen a csatornán realizálódik.

8. Arclemosó

A kelendő dekormozmetikumok eltávolítására használatos arclemosó szegmens sem szégyenkezhet: 18%-kal ugrott meg mennyiségi eladásuk, értékben pedig 11%-kal.

9. Műfogsortisztító

Fontos a szép mosoly is: ötszázmilliós piacot tudhat magáénak a műfogsortisztító-kategória, amely 2016. szeptember és 2017. augusztus között 10 százalékponttal bővült értékben, míg mennyiségben 14 százalékponttal. Hol veszik a kategóriát a magyarok? A 400 nm-nél nagyobb üzleteké a forgalom 41, a drogériáké pedig 57 százaléka.

10. Elektromos fogkefe

Még mindig szájápolás: az éves szinten egymilliárd forintot magáénak tudó elektromos fogkefe a lista záró tétele: 9 százalékkal bővült értékben egyik vizsgált időszakról a másikra. Ez menynyiséget nézne 16 százalékos növekedés. A kategóriát leginkább a drogériából (70%) vagy a 2500 nm-es alapterületnél nagyobb üzletekből (28%) szerezzük be.

Rhorer Dávid
Nielsen, ügyfélkapcsolati vezető

(forrás: Élelmiszer Online)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Hírlevél regisztráció

hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Élelmiszer-FMCG Hírlevél

Élelmiszer-FMCG hírek első kézből

  • napi friss hírek, érdekességek
  • kutatások, elemzések
  • exkluzív riportok
  • szakmai konferenciák
  • képzések, tréningek
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Ne maradjon le a legfontosabb szakmai hírekről!
Élelmiszer-FMCG hírlevél