Beszámoló a Lidl Beszállítói Akadémia Vitalitás napjáról

A Lidl Beszállítói Akadémia második eseményére 2016. június 28-án került sor Kóspallagon, a Szent Orbán Erdei Wellness Hotelben. Az egészséges táplálkozást és vitalitást támogató termékeket gyártó beszállítók számára - az Élelmiszer szaklappal együttműködve -rendezett nagy sikerű találkozó célja ezúttal is a hazai beszállítói kör bővítése volt.  

hirdetés

A „Beszállítói Akadémia” program keretében 2016 folyamán a Lidl négy alkalommal, az adott termékkörök köré szervezve, vidéki helyszíneken kínál lehetőséget a különböző területekről érkező potenciális partnereinek, hogy megismerkedjenek a kereskedelmi lánc által kínált lehetőségekkel, valamint személyes kapcsolatba kerüljenek a lánc vezető munkatársaival.

A rendezvényen az elhangzott előadások öt területre fókuszáltak, ezek: a zöldség-gyümölcs, mélyhűtött és konzerv termékek, ásványvizek, gyümölcslevek és üdítőitalok, biotermékek és funkcionális élelmiszerek. A Beszállítói Akadémián a felkért szakember előadók – piackutató, érdekvédelmi szervezetek, szövetségek képviselői – az egészséges életmódot és vitalitást támogató élelmiszerek piacának trendjeiről, a különböző termékkörök esetében kínálkozó adottságokról, lehetőségekről, kitörési pontokról szóltak.

Létező trend az egészségtudatos táplálkozás

Dörnyei Otília, a GfK ügyfélkapcsolati igazgatója bevezető előadásában elmondta, miután adatok is alátámasztják, a magyar fogyasztók körében növekedett és már cselekedetekben is tetten érhető az egészséges életmód, táplálkozás iránti igény, kimondható, hogy valóban nálunk is megjelentek ezek a trendek.

A kutató felidézte, hogy míg 1989-ben a megkérdezettek 51%-a figyelt oda a testsúlyára, addig 2014-ben már 66% tette ezt. Ugyanezt a tendenciát jelzi, hogy 2012 és 2015 között a következő változásokat mérték: a teljeskiőrlésű kenyérből 40%-kal többet váásárolunk, a teljeskiőrlésű búzaliszt összvolumene közel háromszorosára nőtt; a margarin volumene csökkent, miközben a vajé másfélszeresére emelkedett, ugyanakkor nőtt az olívaolaj és a kókuszolaj volumene is. A sportolási hajlandóság is növekedett: 1999-ben a megkérdezettek 43, míg 2014-ben 59 százaléka állította, hogy legalább alkalmanként sportol.

Elvárások a zöldség-gyümölcs beszállítókkal szemben

Ledó Ferenc, a FruitVeB és a DélKerTÉSZ elnöke prezentációjában ismertette a zöldség-gyümölcs termőterületek, birtokszerkezet megoszlását, a termelt mennyiségek, és az export-import alakulását. Az elnök részletezte, hogy melyek az áruházláncok és diszkontok főbb elvárásai a beszállítókkal szemben a zöldség-gyümölcs területen. Többek között megemlítette a folyamatos, nagy mennyiségű, rövid és pontos határidőre történő szállítást, a hét minden napján; a nyomon követett, minőségbiztosított, állandó, jó minőségű árut; a teljes logisztikai hátteret (göngyöleg, csomagoló anyag, áruszállítás csak hűtőkamionokban); akciók esetén igen nagy mennyiségekkel való részvételt.

A gyorsfagyasztott technológia előnyei

„Lehetőségek és igények a kiegyensúlyozott étrend biztosításáért” című előadásában Cseh László, a Magyar Hűtő és Konzervipari Szövetség elnöke hangsúlyozta, hogy az egészséges élet alap-élelmiszerei nélkülözhetetlen táplálékforrások. A megtermelt zöldség 55-60%-át feldolgozott formában fogyasztjuk; a gyorsfagyasztott zöldség 165-170 ezer tonna/év, ebből hazai fogyasztás 75-80 ezer tonna/év – sorolta a számokat az elnök. A gyorsfagyasztott technológia előnyei között Cseh László említette, hogy tartós frissességet biztosít (a tápanyag és vitamintartalom a legjobban megőrizhető); frissebb, mint a friss (a nyersanyagot a szedést követő 2-4 órán belül feldolgozzák); Tartósítószert és kiegészítő hozzáadott anyagot nem tartalmaznak; évszaktól függően fogyaszthatóak, a teljes árukínálat folyamatosan biztosítható; minőségét az előírt hőmérsékleten 1,5-2 évig megőrzi; gazdaságos, otthoni elkészítésnél veszteség nem képződik.

Pozitív trendek az ásványvíz piacon

Az ásványvíz piaci trendekről Miklósvári Géza, a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség elnöke a legfontosabb pozitívumok között említette, hogy az ásványvíz fogyasztása folyamatosan növekszik (jelenleg 126 liter/fő/év), míg az átlagos fogyasztói árak a 10-15 évvel korábbi szinten maradtak. Egyéb lényeges trendek: a fogyasztási szokások a szénsavmentes termékek felé tolódtak (enyhén szénsavas és szénsavmentes 53,1%, szénsavas 46,9%. Ezzel párhuzamosan a kereskedelmi és saját márkás termékek aránya folyamatosan növekedett. Az ágazat általános jellemzői között az elnök említette, hogy az ágazat fejlődése, irányzatai az egészségtudatos táplálkozás célkitűzéseit maximálisan támogatják; folyamatosak az innovációk a csomagolás területén, folyik a kiszerelések optimalizálása, az ízválaszték bővítése és az édesítési alternatívák alkalmazása, a hidratáció érdekében az ágazat törekszik a minél szélesebb választék biztosítására.

Mondjunk IGEN-t a BIO-ra!

A fenti címmel tartott a Beszállítói Akadémián Szlovicsák Katalin, a magyar Biokultúra Szövetség elnökhelyettese. A legtöbb országban növekszik az ökogazdálkodás területe és a fogyasztás is. Ennek mokai: EU prioritás; Magyarország is támogatja (2020-ra 30% bio alapanyagok a közétkeztetésben, 300 000 ha a termesztésre); fogyasztói igények változása (egészséges, környezetkímélő, természetvédelemre fogékonyság). Mire mondunk IGEN-t, ha bioterméket vásárolunk? A környezetkímélő eljárásokra; a nem mennyiség-központú, minőségi termelésre; magas beltartalmi értékkel bíró termékek előállítására; magas vitamin- és ásványianyag-tartalomra; gazdag íz- és zamatanyagokra; magas szintű állatjóléti szabályokra; a biodiverzitás megőrzésére és növelésére; a talajélet visszaállítására; a talajvíz szennyezésének megállítására.

Hogyan változnak a fogyasztók?

Süth Miklós, a Funkcionális Élelmiszerlánc Terméktanács (FÉLT) elnöke előadásában ismertette az európai gazdasági mutatókat, melyek előrejelzései optimistáknak mondhatók, valamint bemutatta az európai szociológiai trendeket. Az elnök szerint valószínűsíthető a jövőben a középosztály erősödése, az idő jelentőségének fokozódása, a növekvő igény a minél több információra. Várható továbbá a biztonságra való igény, az egészségtudatosság, valamint a tudás, a megértés, az intelligencia, a kreativitás értékének fokozódása.

A Lidl keresi az új együttműködési lehetőségeket! Mit vár el a beszállítóktól?

A személyes tárgyalások előtt a Lidl európai és magyarországi hálózatát Szilágyi Ákos, a diszkontlánc food beszerzési ügyvezetője mutatta be a vendégeknek, a lánc potenciális beszállítóinak.

A Lidl nemzetközi szinten 1973-ban indult, ma már 27 országban működik, több mint 100 ezer boltot működtet, Európa legnagyobb élelmiszer diszkontlánca. Hazai térhódítása az első bolt 2004-es megnyitásától napjainkig ível – jelenleg a Lidl a piacvezető diszkontlánc az országban.

A lánc a magyar áruházláncok bruttó forgalma alapján a hazai kiskereskedelmi piac 7%-át birtokjolja, és az 500 legnagyobb árbevételű hazai cég 2014-es listáján a 31. helyet foglalja el. (HVG, 2015.11.04.)

A Lidl Beszállítói programjának 2013. márciusi indulása óta elért sikerei: 1700 féle magyar termékkel gazdagodott a szortiment, 154 új magyar taggal bővült a beszállítói hálózat, a magyar termékek forgalma 45%-kal magasabb, mint a program indulását megelőzően. A Beszállítói Program külpiaci eredményeit Szilágyi Ákos néhány számmal illusztrálta: Míg egy éve 117 magyar beszállító 289 terméke 12 európai országban volt jelen, ma már 135 magyar beszállító 406 féle terméke jutott el a Lidl hálózatán keresztül 12 európai ország piacára.

A Lidl sikereinek kulcsát az előadó röviden így foglalta össze: „Egyszerűség, minőség, frissesség, aktuális árucikkek, és megfelelés a mindenkori vásárlói igényeknek.”

Mitől lesz sikeres egy beszállítói pályázat?

A Lidl elvárásait a leendő beszállítókkal szemben az előadó röviden így foglalta össze:

● Minőség: meglévő termék esetén a Lidl polcain megtalálható termékekkel legalább azonos minőségű legyen; új termék esetén – egyes prémium termékek kivételével – az egyeztetett minőségi követelményeknek megfelelő termékek, az év 365 napján
● Mennyiség: folyamatos beszállítás esetén legalább 50 Lidl áruház (1 raktár) kiszolgálására elegendő volumen (a Lidl különleges esetekben ebben a kérdésben kész tárgyalni); kiváló, egyedi minőségű termékek estén legalább háromezres beszállítói tétel, melyeknek az akciókra biztosítanak megjelenést
● Fejlődés, növekedés: a potenciális beszállító legyen hajlandó a fejlesztésekre; képes és kész a növekedésre
● A megfelelés követelményei: az egyeztetett paramétereknek megfelelő termék és üzem; a szállítás megkezdését követő fél éven belül emelt szintű IFS audit vagy BRC A szintű audit; felkészültség az elektronikus számlázási rendszer bevezetésére

A Lidl Beszállítói Akadémia „Vitalitás Nap a Lidllel” című, az egészséges életmóddal, vitalitással kapcsolatos élelmiszerek előállításával foglalkozó beszállítók részére szervezett rendezvény az elhangzottak kapcsán felmerült kérdések tisztázásával, workshoppal és személyes egyeztetésekkel, tárgyalásokkal ért véget.

(forrás: Élelmiszer Online)
hirdetés
hirdetés